Obsah // Specifika vzdělávání dětí s SYP // v povinném předškolním ročníku MŠ...9 // prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. // Úvod...9 // Charakteristika vývoje intaktního dítěte předškolního věku...10 // Charakteristika vývoje dítěte se speciálními vzdělávacími // potřebami v předškolním věku...12 // Deficity dílčích funkcí...12 // Děti s ADHD (hyperaktivní poruchou chování) a deficitem // pozornosti...19 // Komunikační kompetence a narušená komunikační // schopnost u dětí předškolního věku...21 // Nejčastější pohybové vady, jejich vliv na vývoj dítěte // a úkoly mateřské školy...27 // Mentální postižení, jeho vliv na vývoj dítěte a úkoly // mateřské školy...34 // Nejčastější zrakové vady a jejich vliv na vývoj dítěte // a úkoly mateřské školy...41 // Nejčastější sluchové vady, jejich vliv na vývoj dítěte // a úkoly mateřské škol...50 // Výběr programů pro děti s SYP v předškolním věku // v mateřské škole pro posílení vybraných funkcí...54 // Literatura...57